Saksikan Uzo Aduba Terima Anugerah Emmy 2020 Untuk Pelakon Pembantu Cemerlang Dalam Siri atau Filem Terhad — 2022

Hulu’s Puan Amerika memberikan pandangan mengenai perjalanan wanita konservatif dan liberal mengenai sisi berlawanan dari perubahan Pindaan Hak yang Sama. Uzo Aduba adalah bintang tamu dalam siri ini, melangkah ke posisi calon presiden 1972 Shirley Chisholm. Malam ini, dia memenangi Pelakon Pembantu Oustanding dalam Siri Terhad atau Filem Emmy atas usahanya.

Chisholm, yang meninggal pada tahun 2005, adalah orang kulit hitam pertama yang mencalonkan diri sebagai presiden. Dia telah dipanggil sebagai pendahulu kepada kedua-dua bekas presiden Barack Obama dan Senator A.S. Hillary Clinton, yang mencalonkan diri pada tahun 2016. Di Puan Amerika , Aduba mencerminkan tekad Chisholm, dan juga kesakitan yang ditanggung oleh kekalahannya.

PUAN. AMERIKA - Gambar: Uzo Aduba sebagai Shirley Chisholm. CR: Sabrina Lantos / FX

Ramai yang mengenali Aduba sebagai Suzanne Crazy Eyes Warren dari siri Netflix Jingga Adalah Hitam Baru . Dia memenangi dua Emmy untuk peranan itu. Memuatkan pemain ...

Dia memulakan ucapan Emmy malam ini dengan komen yang menawan — Ibu, saya menang! Seperti Regina King, dia membiarkan saat itu di layar menjadi penghormatan kepada Breonna Taylor, mengenakan kemeja dengan namanya di atasnya.

Tonton ucapan penerimaan Aduba di bawah.

Terima kasih, wow! Terima kasih banyak kepada Akademi, katanya. Pelakon yang memenangi anugerah juga menunjukkan cinta kepada rakan-rakannya, dengan mengatakan, saya ingin mengucapkan 'Terima kasih' yang besar kepada wanita-wanita yang saya kerjakan Puan Amerika secara menyeluruh, bersama dengan wanita di sini dalam kategori ini. Toni Collette, Margo Martindale, Jean Smart, Holland Taylor dan Tracy Ullman (dua di antaranya adalah rakan-rakan Aduba) juga dicalonkan untuk anugerah itu dan Aduba adalah satu-satunya wanita kulit hitam yang mencalonkan diri.