Buju Banton Membuat Kejayaan Kembali Dengan ‘Upside Down 2020’ — 2022

Mangga belum masak di halaman Gargamel Studios Buju Banton di Jamaica, tempat kelahiran reggae dan dancehall. Mereka berwarna hijau terang, keras dan berlimpah di cawangan di belakang kami ketika Banton dan saya bercakap, sehari selepas mendengar lagu-lagu terpilih dari usaha Banton yang sangat dinanti-nantikan Terbalik 2020 . Tidak seperti buah mangga, katanya dengan senyuman nakal, muziknya sudah siap.

Kami telah bekerja sejak saya kembali, meletakkan demo dan idea yang sudah ada dalam fikiran saya, kata Banton, yang merujuk hukuman sepuluh tahunnya di penjara persekutuan A.S. atas tuduhan mengedar dadah. Dikeluarkan pada bulan Disember 2018 setelah menjalani tujuh tahun, Banton melakar sejarah dengan konsert kepulangannya, Long Walk to Freedom, di Stadium Nasional pulau itu.

Sejak konsert One Love Peace Bob Marley pada tahun 1978, tempat ini memenuhi 35,000 tempat duduknya. Ketika ditanya apakah dia pernah membayangkan kariernya dibandingkan dengan Marley, Banton dengan rendah hati menjawab, Tidak. Tidak sama sekali.

Dilahirkan Mark Anthony Myrie, Banton, 47, telah melihat kerjayanya melonjak dan meningkat sepanjang tahun. Pada bulan Februari 2011, dia memenangi Grammy pertamanya untuk Album Reggae Terbaik, Sebelum subuh —Tetapi satu hari kemudian, perbicaraannya dimulakan. Lagu terbaru Banton, Buried Alive, menerangkan bagaimana masa yang dihabiskannya mungkin mempengaruhi dirinya.

Memuatkan pemain ...

Pengalaman tertentu meninggalkan kesan tertentu kepada anda, katanya. Orang ramai pergi ke sebuah pub atau bar dan mereka menghilangkan kesedihan. Ada yang menggunakan kokain, ada yang menggunakan heroin dan pelbagai jenis. Saya memilih untuk menyatakan penderitaan, keperitan saya, dan menyampaikannya kepada orang ramai.

Dihidupkan Terbalik 2020 , Motivasi Banton lebih jelas. Kami mahukan muzik reggae yang dapat dihormati dan dicintai oleh dunia sekali lagi kerana vokal indah yang kami sumbangkan, katanya. [Dan] kami sentiasa ingin memberikan gambaran kebenaran melalui lensa kami, walaupun bukan yang mereka mahu dengar. Sudah menjadi beban untuk membawa obor itu? Beban? Oh, tidak, dia menjawab dengan tegas. Muzik tidak membebankan. Mesej dan misi tidak menjadi beban. Dengan ketawa dia menambah, Jah guide, yuh tahu? Jah dipuji.

Inilah Banton Terbalik 2020 , di sini.

Temu ramah ini pada mulanya muncul dalam majalah ESSENCE edisi Julai / Ogos 2020, yang terdapat di gerai berita pada 30 Jun.